PELATIHAN MERANCANG KEGIATAN DAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF UNTUK MATEMATIKA AWAL

Authors

  • Nurbiana Dhieni Universitas Negeri Jakarta
  • Lara Fridani Universitas Negeri Jakarta
  • Zahrah Zakiyyatur Rahmah Muis Universitas Negeri Jakarta
  • Suharti Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.20956/pa.v5i2.8965

Abstract

Abstract. Training activities are one way that can be done to improve the competence of educators in terms of knowledge and skills. The training activities are accompanied by workshops to provide experience and opportunities for educators in implementing various information obtained from training activities. Thus, to overcome the problem of the limited competence of early childhood educators, especially related to the learning strategy and the making of educational play media tools, training was held which included the preparation and development of an initial mathematics learning stimulation program. The steps implemented in this community service program are as follows: preparation, initial observation,  implementation, evaluation, reporting. In the first year, the activities will focus on the implementation of training programs for PAUD teachers, while in the second year there will be a mentoring program for teachers to design initial mathematics learning activities by making educational play tools using natural media.       Abstrak. Kegiatan pelatihan merupakan salah satu cara yang dapat dilakukan untuk meningkatkan kompetensi pendidik dalam hal pengetahuan dan ketrampilan. Kegiatan pelatihan ini disertai dengan kegiatan workshop untuk memberikan pengalaman dan kesempatan bagi pendidik dalam mengimplementasikan berbagai informasi yang diperoleh dari kegiatan pelatihan. Dengan demikian, untuk mengatasi masalah tentang keterbatasan kompetensi pendidik PAUD khususnya terkait dengan strategi pembelajaran dan pembuatan media alat permainan edukatif, maka diselenggarakan pelatihan yang mencakup penyusunan dan pengembangan program stimulasi pembelajaran matematika awal. Langkah-langkah yang diterapkan dalam program pengabdian masyarakat ini adalah sebagai berikut: persiapan,  observasi awal, pelaksanaan, evaluasi, pelaporan. Pada tahun pertama, kegiatan akan berfokus pada pelaksanaan program pelatihan bagi guru PAUD, sedangkan di tahun kedua akan dilaksanakan program pendampingan bagi guru untuk merancang kegiatan pembelajaran matematika awal dengan membuat alat permainan edukatif yang menggunakan media bahan alam.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nurbiana Dhieni, Universitas Negeri Jakarta

Early Childhood Education Departement

References

Fridani, L., Gandasari, N., & Widiastuti, W. (2019). Early childhood teacher voices for excellence in teaching practice. Early Childhood Education in the 21st Century. Proceedings of the 4th International Conference on Early Childhood Education (ICECE 2018), November 7, 2018, Bandung. Publisher Routledge.

Haughey, S., & Hill, N. (2017). A Start Up Guide Loose Parts : A Start-Up Guide. Tulsa, Oklahoma. Retrieved from www.fairydustteaching.com

Leichter-Saxby, M., & Suzanna. (2015). Loose Parts Manual. October, (October), 1–29.

Downloads

Published

2021-03-15

How to Cite

Dhieni, N., Fridani, L., Muis, Z. Z. R., & Suharti. (2021). PELATIHAN MERANCANG KEGIATAN DAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF UNTUK MATEMATIKA AWAL. Panrita Abdi - Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), 129-136. https://doi.org/10.20956/pa.v5i2.8965