PENINGKATAN LITERASI FINANSIAL DAN BISNIS UNTUK MENINGKATKAN KINERJA UMKM DESA WISATA BALI
DOI:
https://doi.org/10.20956/pa.v7i2.20977Keywords:
Business plan, financial literacy, MSMEsAbstract
Despite absorbing most of the available workforce in Indonesia, the Micro, Small, and Medium Industries (MSMEs) sector still needs to perform optimally. The MSME sector contributes only around 61% of national income. The government has been promoting some MSME development programs, which are carried out in clusters and working groups. In line with the government initiatives, the purpose of this community service is to improve the financial literacy of MSME owners, specifically by providing knowledge for them to be able to prepare business documents. The audience of this Business Planning Workshop was 32 MSMEs owners who are members of the MSME development cluster of the Bali Provincial Tourism Village Communication Forum. The result, which is the conclusion of this community service, is that all MSME participants can prepare the Business Plan documents needed to be submitted by MSMEs for their fund to seek purposes. In general, the participants' assessment of this service program is helpful for their business, exciting, and straightforward. --- Industri Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Indonesia, meski menyerap sebagian besar tenaga kerja yang tersedia, namun masih belum dapat berkinerja dengan optimal. Terbukti sektor UMKM ini baru mampu menyumbang sekitar 61% pendapatan nasional. Salah satu cara yang dilakukan oleh pemerintah adalah dengan melakukan pembinaan UMKM dalam kluster-kluster dan kelompok-kelompok kerja. Tujuan pengabdian ini adalah meningkatkan kemampuan literasi finansial para pelaku UMKM, secara khusus dengan memberikan pengetahuan dalam penyusunan perencanaan bisnis lewat workshop. Audiens Workshop Perencanaan Bisnis ini adalah 32 UMKM yang tergabung dalam kluster pembinaan UMKM Forum Komunikasi Desa Wisata Provinsi Bali. Hasilnya yang merupakan simpulan pengabdian ini adalah pelaku UMKM mampu menyusunan dokumen Business Plan yang dibutuhkan untuk diajukan oleh UMKM saat mencari sumber permodalan. Secara umum penilaian peserta terhadap program pengabdian ini adalah bermanfaat untuk usahanya, menarik dan jelas.Downloads
References
Anton, S. A., Isa, M., Wajdi, W. F. M., Syamsudin, & Nugroho Permono, S. (2015). An Assessment of SME Competitiveness in Indonesia. Journal of Competitiveness, 7(2), 60–74. https://doi.org/10.7441/joc.2015.02.04.
Ates, A., Garengo, P., Cocca, P., & Bititci, U. (2013). The development of SME managerial practice for effective performance management. Journal of Small Business and Enterprise Development, 20(1), 28–54. https://doi.org/10.1108/14626001311298402.
Bkpm.go.id. (2021). Upaya Pemerintah untuk Memajukan UMKM Indonesia. Bkpm.go.id. https://www.bkpm.go.id/id/publikasi/detail/berita/upaya-pemerintah-untuk- memajukan-umkm-indonesia.
Eniola, A. A., & Entebang, H. (2015). Financial literacy and SME firm performance. International Journal of Research Studies in Management, 5(1). https://doi.org/10.5861/ijrsm.2015.1304.
Fahlia, Mandasari, J., Wahyudi, A., & Tryana, A. L. (2021). Sosialisasi dan Pelatihan Merencanakan Keuangan Keluarga pada Persatuan Wanita Patra Pertamina Fuel Terminal Badas Sumbawa Family Financial Planning Socialization and Training At the Women ’ s Union at Patra Pertamina BBM Terminal Badas Sumbawa. Panrita Abdi Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 6(3), 630–636.
Hussain, J., Salia, S., & Karim, A. (2018). Is knowledge that powerful? Financial literacy and access to finance: An analysis of enterprises in the UK. Journal of Small Business and Enterprise Development, 25(6), 985–1003. https://doi.org/10.1108/JSBED-01-2018-0021.
Kemenkopukm.go.id. (2019). Kemkop dan UKM Targetkan Peningkatan Kontribusi UMKM untuk PDB. kemenkopukm.go.id. https://kemenkopukm.go.id/read/kemko p-dan-ukm-targetkan-peningkatan- kontribusi-umkm-untuk-pdb.
Lastiati, A., Siregar, S. V., Diyanty, V., & Samingun. (2020). Tax avoidance and cost of debt: Ownership structure and corporate governance. Pertanika Journal of Social Sciences and Humanities, 28(1), 533–546.
Mutamimah, M., Tholib, M., & Robiyanto, R. (2021). Corporate governance, credit risk, and financial literacy for small medium enterprise in Indonesia. Business: Theory and Practice, 22(2), 406–413. https://doi.org/10.3846/btp.2021.13063.
News.detik.com. (2021). Forkom Desa Wisata Benarkan Pariwisata Bali Lebih Dinikmati Pemodal dari Luar. news.detik.com. https://news.detik.com/berita/d-5766889/forkom-desa-wisata-benarkan-pariwisata-bali-lebih-dinikmati-pemodal-dari-luar.
Putri, R. L. (2017). Analisis Break Even Point Sebagai Alat Bantu Perencanaan Laba (Studi Kasus UMKM Batik Djoyokoesomo Blitar). Staf Pengajar Prodi Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Islam Blitar, 4, 41–54.
Suparwo, A., Suhendi, H., Rachman, R., Arifin, T., & Shobar, M. N. (2018). Strategi Pengembangan Usaha Pada UMKM Baju Bayi Indra Collection. Jurnal Abdimas BSI, Vol.1 No.2 (E-ISSN: 2614-6711), 208–214.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rizka Ramayanti, Anies Lastiati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.