PELATIHAN OPTIMALISASI MICROSOFT OFFICE UNTUK MENDUKUNG KINERJA TENAGA PENDIDIK DI SEKOLAH
DOI:
https://doi.org/10.20956/pa.v5i4.11350Keywords:
Optimization, microsoft office, teachers, education personnelAbstract
School, as an organization, has goals by educators and educational staff. If human resources in schools have a good performance, this goal can be successful. The use of technology can maximizing performance. Most schools that are far from the city center find it challenging to take advantage of technology to support schools' performance. The teacher's performance The process in the classroom and education staff relate and on administration. Good administrative management has an impact on improving the performance of an agency. Microsoft Office can improve the performance of educators and education personnel in schools. Microsoft Office provides several supporting applications, such as Microsoft Word, Excel, PowerPoint, etc. To be well accepted, this technology needs to be well socialized and taught. As an analysis of the situation of community service Partner Schools, it is known that these schools are already using Microsoft Office but have not yet optimized its use. This activity aims to train participants in optimizing Microsoft Office to support learning and administration in schools. The participants were 45 teachers of SMKN 6 Kota Bekasi and SMKN 1 Cikarang Barat. The pretest (64.44) increase to posttest (75,11) shows that participant-test understanding of optimizing Microsoft Office has increased. --- Sekolah sebagai suatu organisasi memiliki tujuan yang hendaknya dicapai, baik oleh tenaga pendidik maupun tenaga kependidikan. Tujuan tersebut dapat dicapai jika SDM di dalamnya memiliki kinerja yang baik. Peningkatan kinerja dapat dicapai jika memanfaatkan teknologi yang ada. Sebagian besar sekolah yang jauh dari pusat kota kesulitan untuk memanfaatkan teknologi untuk mendukung kinerja di sekolah. Bukan hanya kinerja guru dalam proses pembelajaran di kelas namun juga kepada tenaga kependidikan terkait administrasi pendidikan. Pengelolaan administrasi yang baik berdampak pada peningkatan kinerja dari sebuah instansi. Microsoft Office dapat meningkatkan kinerja tenaga pendidik dan kependidikan di sekolah. Hal ini dikarenakan Microsoft Office menyediakan beberapa aplikasi pendukung, seperti: Mirosoft Word, Excel, Power Point, dan lain sebagainya. Agar dapat diterima dengan baik, teknologi ini perlu disosialisasikan dan diajarkan dengan baik. Sebagai analisis situasi kegiatan pengabdian masyarakat di Sekolah Mitra diketahui bahwa sekolah tersebut sudah menggunakan Microsoft Office namun belum mengoptimalkan kegunaannya. Kegiatan ini bertujuan untuk melatih peserta dalam mengoptimalkan Microsoft Office untuk mendukung pembelajaran dan administrasi di sekolah. Peserta merupakan guru dan tenaga kependidikan di SMKN 6 Kota Bekasi dan SMKN 1 Cikarang Barat sejumlah 45 orang. Peningkatan nilai dari pretest (64,44) ke posttest (75,11) menunjukkan pemahaman peserta mengenai optimalisasi Microsoft Office meningkat.Downloads
References
Alianus, Marzuki, & Sabri, T. (2016). Pengaruh Media Microsoft Office Powerpoint terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial di Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(12), 1–8.
Andawaningtyas, K., K, W. M., & Astuti, A. B. (2017). Training of Microsoft Mathematics To Improve The Quality Of Learning Methods For Teachers In Junior Secondary Schools (SMP and MTS) At Ponorogo East Java Indonesia. Journal of Innovation and Applied Technology, 3(1), 398–401.
Anwar, M. (2017). Analisis Kinerja Tenaga Pendidik dan Kependidikan (Dosen dan Karyawan) Pada STIMI Banjarmasin). Jurnal Riset Inspirasi Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(2), 1–16. https://doi.org/10.35130/jrimk.v1i2.15
Erawati, I., Juniani, A. I., & Riantini, R. (2017). Analisis Hasil Pelatihan Microsoft Excel Tenaga Kependidikan PPNS Melalui Uji Beda T, 1509, 187–192.
Juanita, S., Hayati, P., & Sakti, D. V. S. Y. (2019). Peningkatan Keterampilan Menyajikan Presentasi Menarik dan Interaktif Bagi Guru PKBM Negeri 27 Petukangan dengan Pelatihan Microsoft Power Point. Sebatik, 23(2), 528–533.
Kissi, P. S., Opoku, G., & Boateng, S. K. (2016). The Effects of the Use of Microsoft Math Tool (Graphical Calculator) Instruction on Students’ Performance in Linear Functions. Journal of Education and Practice, 7(21), 117–127.
Lestariningsih, E. D., Wijayatiningsih, T. D., Pramudibyo, H., Dalyono, B., & Agustina, D. A. (2019). Penggunaan Aplikasi Komputer dalam Peningkatan Kinerja Guru Sekolah Dasar Negeri 01 Kembangarum Semarang. Jurnal Surya Masyarakat, 1(2), 125. https://doi.org/10.26714/jsm.1.2.2019.125-131
Mastumasari, I., et al. (2017). Improving Learning Outcomes in Office Automation Subjects Through Development of Video-Based Media Learning Operating Microsoft Publisher 2010. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Manajemen, 3(2), 55–64. https://doi.org/10.17977/um003v3i12017p055
Miftakhur Rokhman, M., Adi Wibowo, S., Agus Pranoto, Y., & Ardi Widodo, K. (2018). Pelatihan Pemanfaatan Microsoft Office Pada Staf Pengajar di SMPLBN Kota Malang. Jurnal Mnemonic, 1(1), 4–9. https://doi.org/10.36040/ mnemonic.v1i1.12
Perdana, R., Wahyu, A., & Kuswanto, H. (2019). Simulation using VBA in Microsoft Excel to Enhance Pre-service Physics Teachers’ Motivation. International Journal of Science and Business, 3(3), 114–123. https://doi.org/10.5281/ zenodo.2649953
Prasetio, R. T., Ramdhani, Y., Anshory, I. F., Rismayadi, A. A., & Mubarok, A. (2018). Analisis Penerimaan Microsoft Office dengan Pendekatan Technology Acceptance Model pada Warga Desa Karyamukti Kecamatan Cililin. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 494–502.
Saputra, H. G., & Zinnurrain. (2018). Pengaruh Penggunaan Media MS Powerpoint Berbasis Game Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 3(1), 11–19.
Wicaksono, D., Rakhmawati, Y., & Suryandari, N. (2021). Pelatihan “Cerdas Ber Internet” Bagi Orang Tua di Desa Burneh Bangkalan. Jurnal Panrita Abdi, 5(2), 137 – 143.
Wihartanti, L. V., & Wibawa, R. P. (2017). Development of e-Learning Microsoft Sway as Innovation of Local Culture-Based Learning Media. Dinamika Pendidikan, 12(1), 53–60. https://doi.org/10.15294/dp.v12i1.10582
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sittati Musalamah, M. Agphin Ramadhan, Arief Saefudin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.