KOMUNIKASI INTERPERSONAL PENASEHAT AKADEMIK TERHADAP MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA DI STIKES MEGA REZKY MAKASSAR

Authors

  • Abdul Malik Iskandar Universitas Hasanuddin

DOI:

https://doi.org/10.31947/kjik.v1i2.306

Keywords:

Personal Communication, Academic Counsellor, Students Learning Motivation, Komunikasi antarpribadi, Penasehat Akademik, Motivasi belajar Mahasiswa

Abstract

AbstractThe purpose of this research is to find out (1) The personal communication intensity of the Academic counsellorwith the students at STIKES Mega Rezky Makassar, (2) The student learning motivation at STIKES Mega RezkyMakassar, (3) The effect of personal communication intensity of the Academic Counsellor Toward the studentsLearning Motivation at STIKES Mega Rezky Makassar. This research executed at STIKES Resky Mega Makassaron March to May, 2009. The number of the population 580 students. The number 580 students. The number of thesample 174 students. The techniques of determining sample is the “proportional sampling”, where the techniquetaking sample technique is proportional consideration from number of populations in the class, using NomogramKing Method by assumption that population per unit is not more than 2000 students. The data collecting methods areRating scale questionarre, interview, and observation. The Hypotesis is examinate by using the simple regression.The result of the research shows that the description of interpersonal communication intensity of the academicCounsellor with the students in high category. And the description of the students learning motivation at STIKesMega Rezky Makassar in high category. The factors are caused by the success wish, interesting activity in learningconcerned with the future, the competation wish in the class. There is the significant effect the interpersonalcommunication intensity toward the student learning motivation. Thus, for increasing the students learningmotivation needed interpersonal communication between academic counsellor and students more active and serious. AbstrakTujuan dari penelitian ini ialah untuk mengetahui (1) Intensitas komunikasi antarpribadi dari penasehat akademikdengan para mahasiswa di STIKes Mega Rezky Makassar, (2) Motivasi belajar para mahasiswa si STIKes MegaRezky Makassar, (Pengaruh intensitas komunikasi antarpribadi para penasehat akademik terhadap motivasi belajarpara mahasiswa si STIKes Mega Rezky Makassar. Penelitian ini dilakukan di STIKes Mega Rezky pada Maretsampai Mei 2009. Jumlah populasi yang ada sebanyak 580 orang mahasiswa. Dari jumlah itu ditarik 174 orangmahasiswa sebagai sampel. Teknik untuk menetapkan sampel ialah dengan cara proporsi, dengan pertimbanganjumlah populasi di dalam kelas dengan menggunakan metode Namogram King yang mengasumsikan bahwapopulasi perunit tidak lebih dari 2000 mahasiswa. Data dikumpulkan dengan metode skala rating dalam angket,wawancara, dan pengamatan. Hipotesis yang diajukan diuji dengan memakai regresi sederhana. Hasil dari penelitianini menujukkan bahwa gambaran intesitas komunikasi antar pribadi para penasehat akademik dengan mahasiswadalam kategori tinggi. Demikian juga gambaran terhadap motivasi belajar para siswa dalam kategori tinggi. Faktoryang menyebabkan tingginya kategori tersebut ialah keinginan untuk sukses, daya Tarik untuk belajar, memikirkanmasa depan, serta keinginan untuk berkompetisi dalam kelas. Terdapat pengaruh yang signifikan dari intensitaskomunikasi antarpribadi terhadap motivasi belajar paara siswa. Dengan demikian disimpulkan bahwa untukmeningkatkan motivasi belajar siswa diperlukan komunikasi antarpribadi (personal) antara penasehat akademik danpara mahasiswa yang lebih aktif dan serius. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Informasi,Hasanuddin University Press.Ujung

Pandang.

Bulaeng,A.R.2000.Metode Penelitian

Komunikasi Kontemporer,Hasanuddin

University Press, Makassar.

Burgoon,Michael,dan Michael

Fruffner,1978.Human Communication,A

Revition of Approaching

Speech/Communication,Halt Rinehard &

Winston, New York.

Burhanuddin,1985.Filsafatv

Manusia,Bandung,Salman Jaya.

Cangara, Hafied,1980.Pengantar Ilmu

Komunikasi,PT. Raja Grafindo Persada,Jakarta.

Cangara, Hafied,2009.Komunikasi Politik

Konsep, Teori dan Strategi,PT. Raja Grafindo

Persada. Jakarta.

Chave, H.Steven,1980.Mass Communication

Review Yearbook Vol. 1,Beverly Hills:Sage

Publication.

Daning,Sudarwan.2004.Motivasi Kepemimpinan

& Efektivitas Kelompok,PT. Rineka

Cipta.Jakarta.

Effendy,Onang Uchjana,1993.Dinamika

Komunikasi,PT. Remaja Rosda-Karya,Bandung.

Effendy,Onang Uchjana, 2003a.Ilmu, Teori, &

Filsafat Komunikasi,PT. Citra Aditya Bakti.

Bandung

Effendy,Onang Uchjana, 2003b.Ilmu

Komunikasi Teori dan Praktek,PT. Remaja

Rosda Karya,Bandung.

Eggen,Paul,1997.Educational Psycology,Third

edition,University Of North Florida,Printed by

Hall Inc.

E.M Griffin,2006.At First Look at

Communication Theory,International

Edition,McGraw-Hill Companies,USA

Hamzah B. Uno.2008.Teori Motivasi &

Pengukurannya, Analisis dibidang pendidikan.

PT. Bumi Aksara.Jakarta

Herlina,2008.Pengaruh Pengguna Multimedia

Interaktif Terhadap Motivasi Belajar

Mahasiswa STIMIK Handayani,Pasca Sarja

Unhas.

Klopt,Donald W.,1987.Intercultural

Encounter.The Foundamentals of Intercultural

Communication,Marthon Publishing Company.

Downloads

Published

2016-06-20

Issue

Section

Articles