Inovasi Pelayanan Perizinan dalam Peningkatan Pendapatan Asli Daerah (PAD) pada Kantor Pelayanan Terpadu Satu Pintu di Kota Makassar
DOI:
https://doi.org/10.31947/jgov.v6i2.1269Keywords:
PAD, Services, licensing, good governanceAbstract
Abstract: This journal describes a model of innovation licensing services in order to increase local revenue (PAD) in the neighborhood of Makassar city government get the spotlight of various parties, especially from the aspect of service performance in increasing revenue. based on the view that the study aims to describe and analyze forms of innovation services in unit licensing services, factors that support and obstacling the implementation of service innovation, permitting an accountable, transparent, effective and efficient way to increase revenue in the department of licensing services, and investments in the government city of makassar and as an indicator of good governance.Keywords: PAD, Services, licensing, good governance.Abstrak: Jurnal ini menjelaskan tentang model inovasi pelayanan perizinan dalam rangka peningkatan Pendapatan Asli Daerah (PAD) di lingkungan pemerintah Kota Makassar mendapatkan sorotan dari berbagai pihak terutama dari aspek kinerja pelayanan dalam peningkatan pendapatan asli daerah. Berdasarkan pandangan tersebut maka penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis bentuk inovasi pelayanan dinUnit Pelayanan Perizinan, faktor- faktor yang mendukung dan menghambat pelaksanaan inovasi pelayanan, model inovasi pelayanan prerizinan yang akuntabel, transparan, efektif dan efisien untuk meningkatkan PAD di Dinas Pelayanan Perizinan dan Penanaman Modal Pemerintah Kota Makassar dan sebagai salah satu indikator tata kelola pemerintahan yang baik (good governance).Kata kunci: PAD, Pelayanan, perizinan, good governance.Downloads
References
Dwiyanto, Agus. (2006). Mewujudkan Good Governance Melalui Pelayanan Publik. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Dwiyanto, Agus. (2010). Manajemen Pelayanan Publik: Peduli, Inklusif, dan Kolaboratif. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Denhardt, Denhardt. 2003. The New Public Service: Serving, Not Steering. New York: M.E. Sharpe.
Gasperz, Vincent. (1997). Indonesia Manajemen Kualitas: Penerapan konsep-Konsep Kualitas Dalam Manajemen Bisnis Total, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Hartley, Jean, (2005). Innovation in Governance and Public Services: Past and Present. CIPFA. Public Money and Management, Vol 25 No. 1 pp 27-34.
(2005). E.Government In Action, Ragam Kasus Implementasi Sukses di Berbagai Belahan Dunia. Yogyakarta: Andi.
Eko, Indrajit, R. (2002). Electronic Government, Strategi Pembangunan dan Pengembangan Sistem Pelayanan Publik Berbasis Teknologi Digital. Yogyakarta: Andi.
Halvorsen, Thomas. (2005). On The Differences between Public and Private Sector innovation. Oslo: Publin Report
Lukman, Sampara. (2000). Manajemen Kualitas Pelayanan. Jakarta: STIA LAN Press,
Moleong, Lexy, J. (2008). Metodelogi Penelitian Kualitatif, Remaja Rosdakarya, Bandung.
Prasojo, Eko. (2004). Peran Kepemimpinan Dalam Program Inovasi Daerah, Jembara.
Rina M.M. (2012). Inovasi Pelayanan Publik UPTD Terminal Purabaya Bungurasih, Surabaya.
Ratminto dan A.S.Winarsi, (2005). Manajemen Pelayanan: Pengembanga Model Kon-septual, Penerapan Citizens Charter dan Standar Pelayanan Minimal. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
UNDP (United Nation Development Program). (2007). Human Development Report 2001. New York: Oxford University Press.